"Estudi del comportament humà" presenta una col·lecció d'històries interconnectades, on les dones que les protagonitzen lluiten per entendre com viure des de la mirada del seu propi cos. Els seus noms són Amanda, Annie, Ellinor, Eva, Jenny, Liselotte, Malin, Matilda, Märta, Olga, Rawia, Ruta, Simone, Caroline i Karolina. Es miren i es miren, anhelant i esperant. Escolten amb atenció el que no es diu mentre intenten entendre el que es diu. Són persones que volen el contacte a qualsevol preu, però que mai no ho aconsegueixen del tot.
"Caram que bona és. Després del primer capítol breu, en aquest recull de contes enllaçats, aixeco la vista del llibre i m'ho dic directament. Plena d'admiració per com comprimeix un esdeveniment que canvia la vida en una escena explosiva i alhora perfectament despullada en tres pàgines de llibre molt curtes. Que dràstica i mortal pot ser."
Gunilla Brodrej, a Expressen.
"El nou llibre de Lena Andersson és com una casa de nines per a la història de la mentalitat sueca. Aquestes moralitats no les trobo pessimistes. Més aviat, aquí hi ha una mena d'alegria de fet, una delícia del narrador per identificar i anomenar totes les energies estranyes que sorgeixen tan bon punt dues persones es troben, i aquesta alegria és contagiosa. Molta és una farsa subtil amb un diàleg que oscil·la violentament entre el dolçament refinat i el punt alliberadorament contundent. Sempre ha estat molt divertida, la Lena Andersson, i aquí crec que la comèdia arriba a nous nivells."
Jens Christian Brandt, a Dagens Nyheter
"Lena Andersson escriu una prosa analítica molt original, una mica com la de Pär Rådström o la de Willy Kyrklund . En realitat, l'estil s'assembla més al drama que a l'èpica perquè no té completament descripcions ambientals pictòriques. La mirada es fixa en les persones, només elles, i observa com naveguen per les seves relacions i posicions. Fa una clara sensació de l'escena teatral. Però on el teatre ens dona línies i accions directament, sense comentaris, Andersson treu el bisturí per a la trepanació. Ella sap exactament –i fa saber al lector– què pensen i senten els personatges."
Amelie Björck, a Aftonbladet
"La Matilda els va sentir parlar de la seva vergonya, de la vergonya de no haver dit que no. De la vergonya profunda de no haver dit mai que sí, no en sabien res".
"Ella desitja que la seva filla es faci més gran, i després més gran, però si ho hagués de dir en veu alta, la Liselotte corregiria l'error amb una frase sobre els anys meravellosos de la criança i d'un moment únic que cal estimar".
"'Et necessito, Annie. No em va bé en el meu matrimoni. Em despertes en tots els sentits'".
"No gaire després, l'Olga Zavjalova va ser acomiadada de l'escola. No ho va aconseguir en un paper gris, sinó en un paper color cru".
El debut novel·lístic de Lena Andersson va ser l'any 1999. El 2013 va rebre el premi August per la novel·la "Apropiació indeguda" (Egenmäktigt förfarande: en roman om kärlek), que ja es considera un clàssic modern. L'any 2014 va guanyar també el premi a l'Escriptora de l'any a Suècia. Amb "Estudi del comportament humà" arriba ja a les vint-i-una publicacions. Andersson viu a Estocolm, on és considerada una de les analistes contemporànies més agudes del país.
En vols saber més?
Aquí en tens un resum detallat, i un perfil de les dones que protagonitzen el llibre: